چطور بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

  1. لنت لاین
  2. مقالات
  3. چطور بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟
چطور بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

برای آن که بتوانید به موقع نسبت به تعویض لنت ترمز خودروی خود اقدام کنید، لازم است که از زمان تمام شدن لنت ترمز آگاهی داشته باشید. از این روی باید علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز خودروی خود را به خوبی دانسته و به موقع نسبت به این علائم عکس العمل داشته باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به درستی ببینیم علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز کدامند و چطور می توان فهمید که زمان و عمر مفید لنت ترمز وسیله نقلیه شما به پایان رسیده است.

علائم تمام شدن لنت ترمز

در زیر به نشانه هایی در عملکرد خودرو که حاکی از تمام شدن عمر لنت ترمز هستند، می پردازیم.

سوت کشیدن لنت ترمز

یکی از روش های بسیار ساده که حاکی از به پایان رسیدن عمر مفید لنت ترمز است، شنیده شدن صدای سوت از لنت ها می باشد. البته در بعضی مواقع علی رغم این که هنوز لنت خودرو کار می کند یا حتی به تازگی آن را عوض کرده اید، این صدای سوت شنیده می شود. در این حالت متاسفانه با نوعی از لنت ترمز با کیفیت و مرغوبیت درجه پایین روبرو هستید. اما اگر مشاهده کردید که پس از گذشت مدتی استفاده، همچنان این صدای سوت به گوش رسیده و احتمالا بیشتر نیز شده است، باید برای تعویض لنت ترمز خودروی خود اقدام کنید. معمولا صدای سوت کشیدن در شرایطی که عمر مفید لنت ترمز به پایان رسیده است، بسیار گوش خراش بوده و حتی اگر شیشه های خودرو را بالا کشیده باشید، باز این صدا به گوش می رسد.

زمان نعویض لنت ترمز

خارج شدن کنترل ترمزگیری از دست راننده

انتظار می رود که یک لنت ترمز سالم، در زمان ترمزگیری به خوبی و بدون مشکل عمل کرده و خودرو با فشرده شدن پدال ترمز، بایستد. اما در صورتی که مشاهده کردید علی رغم ترمز گرفتن، عملکرد آن به خوبی انجام نمی شود، احتمالا لنت های ترمز به پایان عمر خود نزدیک شده و باید برای تعویض آن ها اقدام کنید. در صورتی که یکی از لنت های ترمز را تعویض کرده اید و هنوز برای تعویض لنت دیگر اقدام نکرده باشید، این عدم تعادل دیده می شود. از این روی اهمیت دارد که حتما هر دو لنت ترمز را به موازات یکدیگر و در یک زمان تعویض کنید تا عملکردی بی نقص و بدون اختلال داشته باشند.

لرزش پدال موتور

در صورتی که لنت ترمز شما به انتها رسیده باشد، حین ترمز گرفتن، پدال ترمز زیر پای شما می لرزد و این لرزش را قطعا احساس خواهید کرد. البته این لرزش در خصوص سیستم عملکرد ترمزهای ABS نیز احساس می شود و نباید این لرزش خفیف پدال به دلیل ABS را با لرزش معمولی پدال موتور اشتباه بگیرید.

زمان تمام شدن لنت ترمز

صدای خرخر لنت ترمز

اگر دقت کرده باشید، یک قطعه فلزی کوچک در بخش بالایی لنت ترمز قرار گرفته است. در صورتی که عمر مفید لنت ترمز به پایان رسیده باشد، این قطعه فلزی با روتور تماس یافته و صدای خر خر آن به عنوان یک علامت هشدار به پایان رسیدن عمر مفید لنت ترمز شناخته می شود. لازم به ذکر است که باید به محض شنیده شدن این صدا، برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. زیرا ساییده شدن مداوم این قطعه فلزی با روتور، آسیب های بیشتری ایجاد کرده و باید هزینه های بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

از این روی همیشه توصیه می شود که به موقع وضعیت لنت ترمز خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید.

اختلال در ترمزگیری

جدای از تمام مواردی که در بالا به عنوان علائم تمام شدن لنت ترمز بیان کردیم، یکی از اصلی ترین نشانه ها را باید اختلال در ترمزگیری بدانید. در صورتی که علی رغم فشردن پدال ترمز، مشاهده کردید که ترمزگیری به درستی انجام نمی شود، لازم است که وضعیت لنت ترمز را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نکته: با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود، می توانید از زمان تعیین شده بررسی و تعویض لنت ترمز آگاهی پیدا کرده و در زمان لازم و در سرویس های دوره ای، برای تعویض لنت ترمز وسیله نقلیه خود اقدام کنید.

سخن پایانی

شما معمولا هر چند وقت یک بار وضعیت لنت ترمز خودروی خود را بررسی کرده و از چه برندی برای تعویض لنت ترمز استفاده می کنید؟

3.5/5 - (4 امتیاز)
چگونه لنت ترمز را عوض کنیم؟
نحوه تشخیص لنت ترمز خوب

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.