علت سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز به عوامل زیادی بستگی دارد که این عوامل باعث می‌شود لنت‌های ترمز خودرو به صدا درآید. ساده ترین و رایج ترین آنها توپی چرخ های آنها است. این گرما را از هاب به کالیپر ترمز، دیسک و لنت منتقل می کند. و به دلیل گرم شدن آنها صدای سوت کشیدن لنت ترمز به گوش می رسد. لطفا توجه داشته باشید که اگر بلبرینگ چرخ بسیار فرسوده باشد، می تواند با سرعت بازی کند و هر چه سرعت بالاتر باشد، صدای سوت کشیدن لنت ترمز بالاتر است.

عوامل خارجی که باعث سوت کشیدن لنت ترمز می شود

در این مورد ما در مورد خاک، شن، زباله های کوچک، رطوبت و غیره صحبت می کنیم که باعث سوت کشیدن لنت ترمزها در هنگام ترمز گیری می شود. موارد ذکر شده ممکن است هنگام رانندگی در هوای مرطوب یا یخبندان، هنگام رانندگی در گل و لای یا ماسه، در شکاف بین لنت ترمز و دیسک بیفتند. در برخی موارد، لایه اصطکاک یخ زده نیز می تواند صداهای ناخوشایندی ایجاد کند.

رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز

کفشک ترمز

در مورد حذف اولین دلیل ذکر شده، در اینجا فقط  ارزش لنت ترمز کم و بیش با کیفیت (نه لزوما اصلی) را برای خرید دارد. یعنی آنهایی که دارای لایه اصطکاک نرمی متوسط ​​هستند می توانند عامل رفع صدا لنت ترمز باشد.

رزونانس صدا را می توان به روش های مختلف حذف کرد. اولین مورد از آنها نیز شامل توصیه به خرید آن دسته از لنت هایی است که بر روی سطح آنها برش ها و اریب های مخصوصی برای این منظور طراحی شده است. اکثر این محصولات به صورت پیش فرض دارای آنها هستند. این برش ها را خودتان هم می توانید انجام دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که بریدن یک تخته بزرگ خطرناک است، زیرا این کار باعث کاهش راندمان کار آن می شود! همچنین باید بدانید کجا این کار را انجام دهید. معمولاً برای این منظور یک یخ در امتداد محیط بلوک برداشته می شود و یک شیار باریک در وسط ایجاد می کند. برای کار می توانید از آسیاب استفاده کنید.

نحوه اریب کردن یک کفشک

همچنین رزونانس صدا را می توان با کمک صفحات به اصطلاح ضد سوت از بین برد. آنها به طور جداگانه در فروشگاه ها فروخته می شوند و متعاقباً روی لنت ترمز نصب می شوند. نحوه انجام این کار در دستورالعمل استفاده از آنها نشان داده شده است. اگر تصمیم به خرید تخته های ضد خش در هنگام نصب دارید، حتما از گریس مخصوصی که همراه آن است استفاده کنید که باید به پشت لنت بزنید. اکثر تولید کنندگان لنت های خود را با چنین صفحات فلزی تکمیل می کنند، اما بدون آنها سقوط می کنند.

یکی دیگر از عملکردهای لنت های ضد خش، دفع گرما از دیسک ترمز است. این به طولانی شدن عمر او کمک می کند. شایان ذکر است که بررسی استفاده از صفحات ضد خش توسط مالکان خودروهای مختلف که از آن استفاده کرده اند بسیار مبهم است. می توان آنها را به گونه ای خلاصه کرد که اگر مواد اصطکاک لنت ها خوب است، صفحه ها می توانند کمک کنند و اگر لنت ها در ابتدا بی کیفیت هستند، هیچ صفحه ضد خش کمک نمی کند.

دیسک های ترمز

بسته به وضعیت دیسک ها می توانید از راه های مختلفی برای از بین بردن صدای جیر جیر استفاده کنید. ساده ترین و موثرترین راه، جایگزینی دیسک قدیمی بدون تهویه با دیسک تهویه شده است. برای این کار باید برند و اندازه محصول را بشناسید و قطعه یدکی را از کاتالوگ یا مستقیماً در فروشگاه انتخاب کنید. با این حال، برای برخی از وسایل نقلیه قدیمی هیچ دیسکی بدون تهویه وجود ندارد.

گزینه دیگر آنالیز وضعیت دیسک ترمز است. اگر بسیار فرسوده است، می توان آن را تیز کرد یا با یک مورد جدید جایگزین کرد. یک علامت غیرمستقیم که دیسک در حال “رانندگی” است وضعیتی است که ماشین با کشش متوقف می شود. شیار دیسک تنها زمانی امکان پذیر است که کمی ساییده شده باشد و ضخامت آن برای برداشتن لایه خاصی از فلز به کمک دستگاه کافی باشد. با این حال، بهترین راه حل در این مورد، جایگزینی دیسک با دیسک جدید خواهد بود. این شما را از آسیب و حوادث در آینده محافظت می کند.

بلبرینگ چرخ

تعمیر بلبرینگ چرخ هیچ فایده ای ندارد و حتی این غیرممکن است و رانندگی با آن بسیار خطرناک است، زیرا خطر گرفتگی کامل چرخ در سرعت وجود دارد که مملو از ایجاد یک وضعیت اضطراری مرگبار است. بنابراین، در این مورد تنها یک راه وجود دارد – تعویض کامل بلبرینگ.

عوامل خارجی

در بیشتر موارد، این پدیده موقتی است. معمولاً در چنین مواردی هنگام رانندگی در گل و لای، شن و ماسه یا در هوای یخبندان مدت کوتاهی پس از ترک خودرو پس از یک پارک طولانی مدت، صدای جیرجیر رخ می دهد. به عنوان یک قاعده، پس از 5…10 دقیقه رانندگی در شرایط عادی، صدای جیرجیر متوقف می شود.

پیستون ها

در این مورد تنها یک راه وجود دارد و آن عبارت است از جایگزینی لنت ها با موارد جدید. مطمئن شوید که آنها را به صورت جفت در هر محور (محور جلو یا عقب یا هر دو) تعویض کنید. علاوه بر این مهم نیست که لنت دیگر در چه وضعیتی باشد، در غیر این صورت خیلی سریعتر فرسوده می شود و کارایی آن از لنت ترمزی که به تازگی نصب شده کمتر می شود.

در جستجوی دلایلی که باعث می‌شود لنت‌های ترمز جیرجیر کنند، همیشه باید با بررسی وضعیت آنها شروع کنید. بیشتر اوقات، مخصوصاً در خودروهای پرمصرف، صاحبان آنها کاملاً فراموش می کنند که آنها را تعویض کنند و لنت ها در هنگام ترمزگیری به دلیل فرسودگی صدای جیرجیر ایجاد می کنند. حتماً لنت ها را طبق الزامات سازنده خودروی خود تعویض کنید. آنها اغلب اجازه دارند تا زمانی که به سایش بحرانی رسیده اند استفاده شوند. برای ماشین های دیگر باید لنت ها را بعد از مسافت پیموده شده (مثلا 30 هزار کیلومتر) عوض کنید.

اگر همه لنت ترمز ها درست باشد، باید اجزای بالایی و عناصر سیستم های ترمز و عملکرد خودرو را به دقت بررسی کنید. به یاد داشته باشید که کار تعمیر باید با مسئولیت کامل انجام شود تا ترمزهای دستگاه در آینده بدون نقص کار کنند!

امتیازتان را با ما به اشتراک بگذارید
طول عمر لنت ترمز چقدر است؟
سایش لنت ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.