چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟

  1. لنت لاین
  2. مقالات
  3. چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟
زمان تعویض لنت ترمز

 زمان تعویض لنت ترمز را نمی توان به طور دقیق تخمین زد. زمان تعویض به نوع رانندگی و شهری که در آن زندگی میکنید، بستگی دارد. در شهرهای پرترافیک و بزرگ که تعداد دفعات ترمزگیری بیشتر است معمولا لنت ترمز ها بعد طی مسافتی بین 12 الی 13 هزار کیلومتر نیازمند تعویض هستند اما در صورتی که تعداد دفعات ترمزگیری در طول روز کم باشد این مسافت به 30 الی 40 هزار کیلومتر می رسد.

اهمیت بررسی سلامت لنت ترمز

یکی از مهمترین ویژگی های ماشین شما ترمزهای شماست. برای اینکه شما و دیگران در جاده ایمن بمانید، ضروری است که سلامت لنت ترمز خود را بررسی کنید تا ببینید ترمزهایتان تا چه اندازه خوب و البته به موقع عمل می کنند. غفلت از سلامت لنت ترمز و سهل انگاری در امر تعویض آن ها، می تواند سبب بروز اتفاقات ناگوار و تصادفات شدید رانندگی شود. ضمن اینکه عدم تعویض به موقع لنت ترمز، سبب بروز معایب و مشکلاتی در سیستم فنی خودروی شما نیز می شود. برای آگاهی از شرایط لنت ترمز و زمان تعویض آن ها، مواردی را در بخش های پیشین مقاله ذکر کردیم.

روشن شدن چراغ توقف، صدای جیغ لاستیک ها در هنگام ترمزگیری، شنیدن صدای ساییدگی، احساس لرزش در هنگام ترمزگیری و کشیده شدن ماشین به یک سمت در هنگام ایستادن، از جمله موارد و نشانه هایی است که ساییدگی قطر لنت ترمز را به شما هشدار می دهد و از شما می خواهد که هر چه سریع تر، برای تعویض آن ها اقدام نمایید.

دنبال لنت ترمز با کیفیت برای خودرویتان هستید؟

لنت ترمزی که بی صدا و دارای قدرت ترمزگیری بالا باشد. همین حالا با یه کلیک وارد فروشگاه لنت لاین شوید و لنت ترمز موردنظرتان را انتخاب و خرید کنید. ما ضامن کیفیت هستیم. مشتری دائمی ما خواهید شد.

نکات مهم در زمان تعویض لنت ترمز

  • زمانی که تعویض لنت ترمز انجام می دهید، ترمز ماشین ضعیف می شود بنابراین باید با احتیاط رانندگی کنید.
  • از ترمز زدن های شدید و پشت سرهم خودداری کنید و به لنت ترمز فشار نیاورید.
  • به لنت ترمز تازه فرصت دهید تا آب بندی شود به این صورت که خطوطی که روی دیسک چرخ است روی لنت ترمز بیفتد و به اصطلاح آب بندی گردد.
  • نکته ی بعدی اینکه اگر لنت جلو و عقب خودرو در زمان یکسان تمام شد حتما یک فاصله سه الی چهار روز بین تعویض لنت جلو و عقب بدهید چرا که هنگام تعویض هم زمان لنت جلو و عقب خودرو، لنت خودرو به شدت ضعیف می شود و بسیار خطرناک است.

علائم نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز

  • سوت کشیدن یا خرخر کردن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز که در سایت های مختلف جیر جیر کردن نیز عنوان می شود علل مختلفی دارد اما یکی از علت های آن تمام شدن لنت ترمز است؛ بنابراین باید قبل از آسیب رساندن به دیسک چرخ لنت ترمز تعویض گردد.

  • فاصله زمانی طولانی بین زمان فشار دادن پدال ترمز تا توقف کامل خودرو

عملکرد ضعیف خودرو در هنگام ترمز گیری یکی دیگر از عواملی است که زمان تعویض لنت ترمز را نشان می دهد. البته باید این نکته ذکر شود که گاهی این اتفاق به خاطر کم شدن روغن ترمز است که مراجعه به مکانیک می تواند علت اصلی را مشخص نماید.

  • شنیدن صدای ساییدگی به هنگام ترمزگیری

از نشانه های تمام شدن لنت ترمز، شنیدن صدای ساییدگی به هنگام ترمزگیری است. در برخی لنت ترمزها نشانگر سایش فلزی تعبیه شده است که با ایجاد صدای بلند، شما را تمام شدن لنت ترمز باخبر می کند.

  • ایجاد لرزش در هنگام ترمز گیری

حتما شما این تجربه را داشته اید که به هنگام ترمز گرفتن لرزش در خودرو ایجاد می شود که آلارمی برای زمان تعویض لنت ترمز است.

  • سنسور لنت ترمز:

بعضی خودروها دارای سنسور هشدار دهنده لنت ترمز هستند که روشن شدن آن نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است.

  • کشیدن ماشین به یک طرف در هنگام ترمز

در این مواقع بهتر است کالیپر به چرخ ها بچسبد و منجر به اصطکاک شود، این یکی از نشانه های پایان ترمز عقب برای تعیین بهترین زمان برای تعویض لنت ها است.

زمان تعویض لنت ترمز در انواع خودرو

خطرات عدم تعویض لنت ترمز

در حالی که نشانه های لنت ترمز فرسوده می تواند بسیار آزاردهنده باشد، ممکن است عوارض جانبی شدیدتری نسبت به جلب توجه شما ایجاد نماید! در اینجا چهار موردی که ممکن است هنگام رانندگی با لنت ترمز فرسوده اتفاق بیفتد آورده شده است:

1. به روتور و کالیپر ترمز آسیب می زند؛

ترمزهای خودروی شما یک سیستم متصل به هم از قطعات متحرک هستند و هنگامی که یکی از قطعات آسیب ببیند، سایش می تواند به عناصر دیگر نیز نفوذ کند.

به عنوان مثال، هنگامی که لنت ترمز شما از یک نقطه خاص فرسوده می شود، می توانید خطر آسیب دیدن روتور ترمز را داشته باشید. وقتی ترمز می کنید، لنت های ترمز روتور را فشار می دهند تا ماشین شما متوقف شود. با این حال، زمانی که لنت ‌ها بیش از حد فرسوده می ‌شوند، هر بار که ترمز می ‌کنید، فلزی که روی لنت ‌ها در معرض دید قرار می‌ گیرد، در برابر روتورها ساییده می‌ شود و صدای ساییدگی ایجاد می ‌کند و احتمالاً به روتورها نیز آسیب می ‌زند.

علاوه بر این، گرمای تولید شده از سنگ زنی روی فلز که هنگام فشار دادن لنت های فرسوده روی روتور اتفاق می افتد نیز می تواند روتور را منحرف کرده و شکاف دهد. به طور معمول، روتورهای ترمز از لنت ترمز بیشتر است. با این حال، تعویض نکردن لنت ترمز می تواند به این قطعات آسیب برساند که نیاز به تعمیرات مکرر را بالا می برد.

تعویض لنت ترمز و بازرسی منظم سیستم ترمز می تواند به شما کمک کند تا بیشترین عمر را از تمام قطعات آن ببرید و از تعمیرات ترمز گران قیمت و قابل پیشگیری جلوگیری کنید.

2. ممکن است ترمزهای شما زمان پاسخ آهسته ای داشته باشند؛

هرچه ترمزهای شما فرسوده تر شوند، کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه برای آن ها سخت تر می شود (بسته به نحوه سایش لنت). اگر فکر می کنید لنت ترمزهای شما فرسوده شده است، توجه به زمان پاسخگویی آن ها ضروری است. اگر با ترمزهای فرسوده ای که لعاب دارند رانندگی می کنید، ممکن است احساس کنید که برای توقف باید بیشتر پدال ترمز را به سمت پایین فشار دهید.

سایر عوارض جانبی رانندگی در ترمزهای لعاب دار عبارتند از: فواصل توقف طولانی تر، لیز خوردن ترمز، و کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز. حالت دوم زمانی رخ می‌دهد که لنت‌ های ترمز آن ‌طور که طراحی شده است، روتور را درگیر نمی ‌کنند یا آن را جدا نمی‌ کنند، و لنت ‌ها نمی ‌توانند هر دو طرف را به طور یکنواخت در دست بگیرند، که باعث رانش یا لیز خوردن هنگام ترمز می ‌شود.

3. ماشین شما هنگام ترمز می لرزد؛

هنگامی که سیستم ترمز شما به خوبی کار می کند، وسیله نقلیه شما باید به آرامی ترمز کند. اما زمانی که لنت های ترمز شما بیش از حد فرسوده شوند یا روتورهای ترمز آسیب ببینند، می توانند لرزش هایی را در سراسر خودروی شما ارسال کنند. اگر هنگام ترمز کردن، ماشین تکان می‌خورد یا فرمان می‌ لرزد و با رها کردن پدال ترمز می ‌ایستد، به احتمال زیاد وقت آن است که لنت های ترمز را تعویض کنید.

4. سبب فرسودگی لاستیک های می شود؛

باور کنید یا نه، رانندگی با ترمزهای فرسوده در واقع می تواند تایرهای شما را نیز فرسوده کند! هنگامی که با لنت ترمز، روتور یا کالیپر فرسوده رانندگی می کنید، ممکن است بیشتر اوقات به پدال ترمز بکوبید تا خودرو را کند یا متوقف کنید.

تمام این ترمزهای سخت می تواند لاستیک های شما را سریع تر فرسوده کند یا باعث نامتعادل شدن آن ها شود و منجر به سایش ناهموار لاستیک شود. مراقبت از ترمز به معنای مراقبت از لاستیک ها نیز هست!

زمان تعویض لنت ترمز رانا

همانطور که در بخش های پیشین مقاله مطالعه کردید، نشانه های مختلفی وجود دارد که زمان تعویض لنت ترمز رانا یا هر خودروی دیگری رابه شما گوشزد می کند. در واقع یکی از راه های افزایش عمر ترمز رانا این است که لاستیک های خود را هر 6 ماه یکبار بچرخانید. این کار از فرسوده شدن یک ناحیه خاص از لاستیک های شما جلوگیری می کند. انجام اقدامات مناسب برای اطمینان از اینکه لنت های ترمز خودروی شما هنوز به طور موثر کار می کنند و همچنین تعویض منظم آن ها، به شما کمک می کند از آسیب بیشتر لنت ترمز رانا جلوگیری کنید. اگر به دلیل پنج علامت بالا نیاز به معاینه لنت ترمز دارید، یا اگر دلایل دیگری برای نگرانی دارید، کافیست تا با مراجعه به لنت لاین، نسبت به تعویض لنت ترمز رانا اقدام نمایید.

زمان تعویض لنت ترمز ال 90

به عنوان یک قاعده کلی، زمان تعویض لنت ترمز ال 90، هر 30 الی 40 هزار کیلومتر یکبار است. اما در این قاعدع استثنائاتی نیز وجود دارد. برای مثال افرادی که در کلانشهرها زندگی می کنند، به دلیل حضور بیشتر در ترافیک های شهری و کلاچ و ترمز گرفتن عمیق تر، نیاز است تا لنت ترمز ال 90 خود را، زودتر تعویض نمایند. اولین علامتی که نشان می دهد زمان تعویض لنت ترمز ال 90 فرا رسیده است، شنیدن صدای جیر جیر مداوم است. اگرچه صدای جیرجیر ترمزها در برخی شرایط آب و هوایی (مثلاً باران) می تواند طبیعی باشد، اما وجود این صدا در هر شرایط آب و هوایی نشان می دهد که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. اگر ترمزهای شما دائماً صدای جیر جیر می‌کنند، وقت آن است که ماشین و ترمز شما توسط یک متخصص ارزیابی شود.

زمان تعویض ترمز پراید

در اغلب خودروهای ساخت کارخانجات سایپا و ایران خودرو، چراغ نشانگری بر روی صفحه وجود دارد که در صورت بروز یک مشکل فنی در سیستم حرکت خودرو، روشن می شود. خودروی پراید نیز از این قاعده مستثنا نیست. چرا که زمانی که وقت تعویض لنت ترمز پراید رسیده باشد، چراغ نشانگر روشن می شود.

بنابراین از جمله علائم دیگری که نشان می دهد زمان تعویض لنت ترمز پراید فرا رسیده است، زمانی است که چراغ نشانگر روشن می شود. در برخی از مدل ‌های خودروها، سنسوری روی لنت پخت وجود دارد که با فرسوده شدن لنت ‌های ترمز فعال می‌ شود. اگر چراغ ترمز شما روشن می شود، باید از یک متخصص حرفه ای استفاده کنید تا لنت ترمز شما را بررسی کند و توصیه کند که هر چه مدت یکبار باید آن ها را تعویض کنید.

زمان تعویض لنت ترمز 206

اگر صدای سایش عمیق فلزی را می شنوید، این نشانه ای است که به شما می گوید، زمان تعویض لنت ترمز 206 فرا رسیده است. در برخی از لنت‌ های ترمز، برآمدگی ‌های فلزی کوچکی در پایین لنت قرار می ‌گیرند تا صدایی بلند ایجاد کنند و به راننده هشدار دهند که وقت آن رسیده است که لنت‌ های ترمز جدید تهیه کند. اگر این صدای آسیاب عمیق را می شنوید، فوراً ماشین خود را نزد یک متخصص اتومبیل ببرید. اگر اجازه دهید برآمدگی های فلزی روی سایر قسمت های فلزی لاستیک شما ساییده شود، می تواند آسیب بسیار بیشتری ایجاد کند که باعث می شود به تعمیرات و تعویض های گسترده تری نسبت به لنت ترمز 206 نیاز داشته باشید. زمان تعویض لنت ترمز پژو پارس را نیز می توانید به همین صورت، حدس بزنید.

زمان تعویض لنت ترمز پژو پارس

اگر لنت های ترمز خودروی شما صدای جیغ می دهند و یا دچار ساییدگی شده اند، ممکن است زمان تعویض لنت ترمز فرا پژو پارس شما فرا رسیده باشد. اگر متوجه شوید که می توانید لنت های سیستم ترمز دیسکی خودرو خود را به سرعت، به راحتی و بدون ابزار تخصصی تعویض کنید، شگفت زده خواهید شد. انجام این کار به تنهایی باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. اما حتی اگر شما علاقه ای به انجام کار خود ندارید، دانستن آنچه در آن دخیل است درک آنچه مکانیک شما ممکن است روزی به شما بگوید را آسان تر می کند.

زمان تعویض لنت ترمز تیبا

یکی از مهم ترین نشانه هایی که به ما می گوید، که ممکن است زمان تعویض لنت ترمز تیبا شما فرا رسیده باشد، پدال ترمز لرزان است. اگر متوقف کردن خودرو با پدال ترمز فعلی شما چالش برانگیز است و هنگام فشار دادن به سمت پایین می لرزد یا احساس ناپایداری می کند، به این معنی است که لنت ترمز شما فرسوده شده است. پدال ترمز ارتعاشی طبیعی نیست و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به خودرو یا تصادف احتمالی، مهم است که خودروی خود را فوراً بررسی کنید.

زمان تعویض لنت ترمز ساینا

اگر می خواهید بفهمید که آیا زمان تعویض لنت ترمز ساینا فرا رسیده است یا نه، ضخامت آن ها را بررسی نمایید. لنت های ترمزی که کمتر از ¼ اینچ ضخامت دارند، زمان خداحافظی با آن ها فرا رسیده است.

بهترین راه برای تجزیه و تحلیل اینکه آیا زمان تعویض لنت ترمز ساینا فرا رسیده است، این است که به سادگی به آن ها نگاه کنید. با نگاه کردن به بین پره های چرخ های خود، باید بتوانید لنت ترمز را روی روتور لاستیک قرار دهید. اگر ضخامت کمتر از ¼ اینچ به نظر می رسد، احتمالاً نشانه ای است که باید به زودی تعویض شوند. زمان تعویض لنت ترمز کوییک را نیز می توانید به همین صورت، حدس بزنید.

نحوه تعویض لنت ترمز

این روزها تقریباً همه خودروها دارای سیستم ترمز دیسکی جلو هستند. لنت ‌های ترمز جلو معمولاً سریع ‌تر از لنت ‌های ترمز عقب فرسوده می ‌شوند (توجه داشته باشید که ترمزهای عقب می ‌توانند ترمز دیسکی یا درام باشند)، بنابراین باید زودتر تعویض شوند. وقتی لنت‌ های ترمز خیلی نازک می‌ شوند، باید آن ‌ها را عوض کنید، به‌خصوص اگر وقتی پدال ترمز را فشار می ‌دهید، شروع به ایجاد صدای جیغ فلزی یا ساییدن مداوم کنند. اما سر و صدا به تنهایی همیشه بهترین شاخص نیست، بنابراین بهتر است با بررسی دوره ای ضخامت لنت ها پیش بینی کنید که چه زمانی این اتفاق می افتد.

توجه: اگر هنگام ترمزگیری قسمت جلویی خودرو لرزید، روتور ترمز شما ممکن است تاب خورده باشد. اگر روتورها شیاردار یا ناهموار به نظر می رسند، ممکن است امتیازدهی شوند. در هر صورت ممکن است روتورها نیز نیاز به تعویض یا “چرخش” بر روی تراش ترمز داشته باشند، روشی که در اینجا به آن پرداخته نشده است. ممکن است برای این کار به کمک یک متخصص مراقبت خودرو نیاز داشته باشید، اما می ‌توانید با نگاه کردن به اینجا ببینید که چه چیزی در تغییر روتور ترمز دخیل است.

در اینجا یک راهنمای گام به گام کلی برای تعویض لنت ترمز آورده شده است.

صرفه جویی در هزینه: حدود 300 تا 450 هزار تومان در هر محور برای اکثر خودروها و خیلی بیشتر برای خودروهای لوکس یا پرفورمنس.

زمان مورد نیاز: 1 ساعت

ابزار مورد نیاز

  • دستکش یکبار مصرف مکانیکی برای محافظت از دستان شما و تمیز نگه داشتن آن ها
  • جک و نگهدارنده
  • آچار لنگه
  • گیره C یا طول چوب برای جمع کردن پیستون
  • آچار (یک سوکت، انتهای باز یا آچار قابل تنظیم را انتخاب کنید)
  • بست برای بیرون کشیدن روغن ترمز
  • کراوات پلاستیکی، طناب بانجی یا تکه ریسمان

مواد مورد نیاز

  • لنت ترمز جدید. از آنجایی که با انجام کار خودتان در هزینه خود صرفه جویی می کنید، ممکن است بخواهید با خرید لنت ترمز سازنده اصلی -که معمولا گران تر هستند- مقداری از صرفه جویی در هزینه ها را اینجا، جبران کنید.
  • قوطی روغن ترمز – دفترچه راهنمای مالک خود را برای نوع مناسب بررسی کنید.

قبل از شروع به چند نکته توجه کنید:

  1. مجموعه کالیپر خود را بشناسید؛

اکثر خودروها دارای مجموعه ترمز کالیپر بوده و همچنین دارای مجموعه کالیپر ثابت هستند. لنت های ترمزهای کالیپر ثابت نیز به راحتی قابل تعویض هستند، اما روند کمی متفاوت است، بنابراین ما آن را در قسمت آموزشی دیگری پوشش خواهیم داد.

  1. یک طرف و سپس طرف دیگر

به دلایلی که بعدا مشخص خواهد شد، قبل از رفتن به سراغ لنت های سمت دیگر، باید لنت های یک طرف ماشین را از ابتدا تا انتها عوض کنید. همچنین از آنجایی که در یک زمان معین، لنت های یک سمت را تعویض می کنید فرمان را طوری بچرخانید که چرخی که روی آن کار می کنید زاویه دار باشد تا دسترسی بهتری به ترمزها داشته باشید.

اکنون می توانیم شروع کنیم.

مراحل تعویض لنت ترمز

  • مرحله 1. چرخ را بردارید.
  • مرحله 2. پیچ لغزنده را بردارید.
  • مرحله 3. کولیس را به سمت بالا بچرخانید.
  • مرحله 4. لنت های ترمز قدیمی را بیرون بکشید.
  • مرحله 5. گیره های نگهدارنده را تعویض کنید.
  • مرحله 6. لنت های ترمز جدید را داخل آن تعبیه کنید.
  • مرحله 7. پیستون ها را جمع کنید.
  • مرحله 8. سطح روغن ترمز را کنترل کنید.
  • مرحله 9. کولیس را تغییر دهید.
  • مرحله 10. پیچ لغزنده را دوباره نصب کنید.
  • مرحله 11. این کار را برای طرف دیگر تکرار کنید.
  • مرحله 12. تست رانندگی در شرایط ایمن.

1. چرخ را بردارید؛

مهره های چرخ را باز کنید. سپس ماشین را بلند کنید و یک پایه جک را زیر قاب ماشین قرار دهید. جک زمینی را پایین بیاورید تا وزن آن روی پایه جک قرار گیرد. مهره ها را کاملا جدا کرده و چرخ را بردارید. اکنون به مجموعه ترمز دسترسی دارید و می توانید با خیال راحت به زیر خودرو برسید.

2. پیچ لغزنده را بردارید؛

دو پیچ لغزنده را پیدا کنید (که گاهی اوقات “پین” نامیده می شود) که کولیس را در جای خود نگه می دارد. به طور کلی فقط لازم است پیچ پایین را بردارید. ممکن است فرآیند بیرون آوردن آن طولانی به نظر برسد؛ اما پس از شل شدن کامل، به راحتی بیرون می لغزد.

3. کالیپر ترمز را به سمت بالا بچرخانید؛

با برداشتن پیچ پایین، کالیپر ترمز به سمت بالا می چرخد. شیلنگ لاستیکی، که خط هیدرولیک است، برای این امکان خم می شود، بنابراین هیچ گونه خطوط ترمز هیدرولیک را جدا نکنید. اگر فکر می کنید باید خط ترمز را جدا کنید، کار اشتباهی انجام می دهید. ترمزها را دوباره جمع کنید و از یک مکانیک کمک بگیرید.

در این مرحله، بررسی ضخامت لنت های ترمز برای تایید نیاز به تعویض آن ها بسیار آسان است. بیشتر لنت ‌های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که زبانه‌ های فلزی کوچکی هستند که هنگام تماس با روتورها جیر می ‌زنند. حتی اگر قادر به لمس آن ها نباشید، اگر ضخامت مواد اصطکاک در هر نقطه ای یک هشتم اینچ یا کمتر باشد، لنت ها فرسوده می شوند.

4. لنت های ترمز قدیمی را بیرون بکشید؛

لنت ‌های ترمز اکنون در معرض دید قرار گرفته ‌اند و گیره‌ های نگهدارنده آن ‌ها را آزادانه در جای خود نگه می‌ دارند. به سادگی لنت های ترمز قدیمی را بلغزانید و از جای خود بیرون بیاورید.

5. گیره های نگهدارنده را تعویض کنید؛

پدهای جدید تقریباً همیشه با گیره ‌های جدید عرضه می ‌شوند که به لنت ‌ها اجازه می ‌دهد به راحتی به جلو و عقب بلغزند. بنابراین ترجیح این است که از گیره های جدید استفاده کنید و قدیمی ها را کنار بگذارید. هیچ پیچ نگهدارنده ای برای گیره ها وجود ندارد. آن ها فقط در جای خود محکم می شوند. معمولاً گیره‌ های چپ ‌دست و راست‌ دست وجود دارد، بنابراین هر بار یکی را عوض کنید و مطمئن شوید که دقیقاً مطابق با خواسته شما هستند.

اغلب، یک بسته کوچک از گریس مبتنی بر گرافیت همراه با لنت ترمز می آید. روی گیره ‌های لنت‌های ترمز جدید روغن بزنید تا از صدای جیر آن ها جلوگیری شود. لنت ترمز جدید دارای یک صفحه پرچ شده است که صفحه فلزی نازکی است. برخی از لنت ‌های ترمز ممکن است دارای لنت ‌های غیر متصل باشند که باید به طور موقت در موقعیت خود قرار گیرند تا زمانی که لنت ‌ها را در جای خود قفل کنید. “گوش ها” زبانه های فلزی دو طرف لنت ترمز هستند این گوش ها در شکاف های گیره ها قرار می گیرند. مقداری از گریس را می توان روی گوش ها و بین هر لنگه فلزی شلی نیز اعمال کرد.

6. لنت های ترمز جدید را داخل آن تعبیه کنید؛

پدهای جدید به راحتی در جای خود می لغزند، همانطور که لنت های قدیمی هنگام بیرون آمدن این کار را انجام می دادند، اگرچه گاهی اوقات گیره های جدید محکم تر می شوند. گوش های لنت های جدید باید به خوبی روی گریس ترمزی که اعمال کرده اید قرار بگیرند.

7. پیستون ها را جمع کنید؛

پیستون ها روی لنت ترمز فشار می آورند و روتور را فشار می دهند تا خودرو متوقف شود. ماشین شما ممکن است فقط یک پیستون برای هر چرخ داشته باشد، اما اصل یکسان است. قبل از اینکه بتوانید کالیپر را در جای خود پایین بیاورید، این پیستون ها باید جمع شوند (به عقب رانده شوند) تا لنت های ترمز جدید و ضخیم تر را پاک کنند.

افرادی که این کار را انجام می دهند اغلب از یک گیره C برای جمع کردن پیستون یا پیستون ها استفاده می کنند. در این مورد، ما به سادگی پیستون را با استفاده از یک 2×4 و یک تکه تخته سه لا به عقب برگردانیم. با انجام این کار، روغن ترمز در پیستون ها از طریق گذرگاه های کوچک به مخزن اصلی سیلندر بازگردانده می شود، بنابراین پیستون ها به آرامی حرکت می کنند. عرض 2×4 اجازه می دهد تا هر دو پیستون را به طور همزمان به داخل فشار دهید. اگر یکی را به خودی خود وارد می کردید، دیگری بیرون می آمد – شما این را نمی خواهید. خوشبختانه، اکثر خودروها فقط یک پیستون در هر کالیپر دارند که کار را بسیار ساده‌ تر می‌ کند. در هر صورت، فشار ثابت و صبر در اینجا کلیدی است. در این مثال، یک شیم تخته سه لا را در نزدیکی پایان فرآیند اضافه کردیم تا شکاف رو به افزایش را پر کنیم. در تمام طول مدت، نهایت دقت را به خرج دهید تا مطمئن شوید که چکمه لاستیکی و مهر و موم که پیستون ها را احاطه کرده است، نشکنید یا پاره نکنید.

8.  سطح روغن ترمز را کنترل کنید؛

هنگامی که پیستون ها را به عقب فشار می دهید، سطح روغن ترمز به آرامی بالا می رود. مخزن اصلی سیلندر را باز کنید و مرتباً آن را بررسی کنید. هنگامی که روی ترمز دوم کار می کنید این موضوع بیشتر نگران کننده است؛ زیرا حجم مایع دو کالیپر ترکیبی می تواند باعث سرریز شدن روغن ترمز شود. اگر به نظر می رسد که این اتفاق می افتد، مقداری از روغن ترمز را با بست بمکید. اگر فردی سطح مایع را در حین بازدید های منظم از سرویس پایین آورد، خطر سرریز شدن بیشتر است. (به همین دلیل است که مخزن روغن ترمز نباید لزوماً به این صورت پر شود.) سطح مایع به طور طبیعی با سایش لنت ها پایین می آید. و با تعویض لنت ها دوباره بالا می آید. تا زمانی که سطح به زیر “MIN” نرود، در نیمه پایینی مخزن، همه چیز خوب است.

9. کولیس را عوض کنید؛

با جمع شدن پیستون ها، کولیس باید با کمی تلاش روی لنت ها بلغزد. گاهی اوقات اتصال محکم است و کالیپر روی لنت های ترمز تازه نصب شده می لغزد. اگر پیستون ها روی لنت ترمز گیر کنند، ممکن است لازم باشد بررسی کنید که پیستون را به طور کامل جمع کرده اید.

10. پیچ کشویی را دوباره نصب کنید؛

پیچ لغزنده را دوباره نصب کرده و دوباره ببندید. چرخ ‌های ماشین را صاف کنید، لاستیک را دوباره سوار کنید و مهره ‌ها را ببندید.

11. برای سمت دیگر تمامی این کارها را تکرار کنید؛

تمام این مراحل را برای سمت دیگر ترمزهای جلو نیز تکرار کنید. به یاد داشته باشید که اکنون که لنت های جدید در یک طرف نصب شده اند، روغن ترمز در مخزن بالاتر خواهد بود، بنابراین هنگام جمع کردن پیستون از طرف دیگر، مراقب سطح مایع باشید. مایع فقط برای بار دوم بیشتر افزایش می یابد. قاعدتا شما نمی خواهید که آن سرریز شود؛ زیرا روغن ترمز بسیار خورنده است. اگر به نظر می رسد که مایع سرریز می شود، مقداری از آن را با بست بمکید. اگر سطح زیر “MAX” بود که هر دو طرف کار را انجام دادند، مایع تازه را به روغن بالای خط اضافه کنید.

12. تست رانندگی در شرایط ایمن

ماشین را تحت شرایط ایمن تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست کار می کند، مخصوصاً در چند توقف اول مراقب باشید. توجه داشته باشید که پدال ترمز شما ممکن است نقطه درگیری بالاتری داشته باشد. به سرعت به این تغییر عادت خواهید کرد. با دانستن اینکه اکنون لنت ترمز ضخیم برای توقف y وجود دارد، از استفاده از ترمزهای جدید خود لذت ببرید و با خیال راحت به دل جاده بزنید.

سخن آخر: با ترمزهای فرسوده رانندگی نکنید!

بنابراین، آیا می توانید با لنت ترمز فرسوده رانندگی کنید؟ مطلقا نه! به خصوص، اگر ساییدگی بیش از حد باشد یا ساییدگی به صورت ناموزون اتفاق افتاده باشد. تعویض لنت ترمز در صورت نیاز و سرویس منظم سیستم ترمز می تواند به افزایش عمر اجزای سیستم ترمز، پشتیبانی از ایمنی ترمز و حتی بهبود تجربه کلی رانندگی شما کمک کند!

یک بازرسی ساده ترمز می تواند به جلوگیری از مشکلات بیشتر خودرو کمک کند، با این حال تخمین زده می شود 25٪ از رانندگان در جاده ها با ترمزهای فرسوده رانندگی می کنند! اگر مدتی از آخرین قرار خدمات ترمز شما می گذرد، وقت آن است که برای خدمات تخصصی ترمز توسط تکنسین های حرفه ای به مرکز مراقبت کامل خودرو در نزدیکی خود بروید. تا مطمئن شوند که سیستم ترمز شما همانطور که باید کار می کند (و می ایستد) تا به شما کمک کند در جاده ایمن باشید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
سایش لنت ترمز
علت صدای ترمز بعد از تعویض لنت ترمز چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.