سایش لنت ترمز

سایش لنت ترمز خودرو به شدت استفاده از آنها، سبک رانندگی صاحب خودرو، شرایط کارکرد خودرو، کیفیت موادی که لنت از آن ساخته شده، وجود ABS و … بستگی دارد. با این حال، سایش یا برآمدگی های غیر معمول نشان دهنده برخی نقص های سیستم ترمز است.در این مقاله قصد داریم به سوال هایی از قبیل

  • علل سایش لنت ترمز
  • نشانه های سایش
  • نحوه بررسی سایش
  • پوشیدن نامناسب نشان دهنده چیست؟
  • چه زمانی لنت ترمزها را تعویض کنیم

پاسخ دهیم . لنت ترمز باید به صورت دوره ای، هر 2…3 هزار کیلومتر، و همچنین در طول تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، به عنوان مثال هنگام تعویض / اضافه کردن روغن ترمز، بررسی شود. درجه ساییدگی لنت های ترمز را می توان با دو روش بررسی کرد – مستقیماً در حین رانندگی با اتومبیل و همچنین با بازرسی بصری و اندازه گیری مواد اصطکاک باقی مانده.

علل سایش لنت ترمز

لنت ترمز خودروها عموماً مواد مصرفی هستند و سایش تدریجی آنها یک فرآیند طبیعی و عادی است. در هنگام ترمز، سطح کار آنها بر روی دیسک ترمز (یا درام) فشرده می شود، در نتیجه این اثر دیسک، قسمت اصطکاک لنت ها گرم شده و پاک می شود، اما شدت و یکنواختی ناشی از نقص های مختلف باشد.

عوامل زیر بر میزان سایش لنت ترمز تأثیر می گذارد:

  • کیفیت مواد لنت های اصطکاکی : این پارامتر فقط به سازنده لنت ترمز و استفاده آنها از فناوری های تولید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده، لنت های ارزان قیمت به سرعت فرسوده می شوند.
  • سبک رانندگی : این عمل شامل فرکانس و شدت ترمز است. کاملاً طبیعی است که با توقف های مکرر و ناگهانی، سایش لنت ها سریعتر رخ می دهد، اما در عین حال چنین عملیاتی نباید بر یکنواختی تأثیر بگذارد.
  • شرایط عملیاتی دستگاه : شرایط آسان در این مورد ممکن است رانندگی با خودرو در شهر باشد. برعکس، به عنوان مثال، هنگام رانندگی در خارج از جاده، جایی که شن، گرد و غبار و آب زیادی وجود دارد، نیاز به تعویض لنت ها نزدیک می شود.
  • عملکرد سیستم ترمز یکنواختی : شدت سایش لنت های اصطکاکی به قابلیت سرویس دهی سیلندرها، کالیپرهای راهنما، کیفیت روغن ترمز و وضعیت دیسک های ترمز بستگی دارد.
  • نوع انتقال : در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و روباتیک، لنت ها بسیار سریعتر از خودروهای دارای “مکانیک” فرسوده می شوند. توضیح این مسئله بسیار ساده است راننده فقط با کمک پدال ترمز می تواند خودرویی با گیربکس اتوماتیک را متوقف کند و مکانیک ها اغلب با موتور ترمز می کنند.

همچنین، لنت ترمز ها در هنگام کارکردن دستگاه تحت بار، یعنی هنگام حمل بارهای سنگین یا هنگام بکسل کردن تریلرهایی که به سیستم ترمز خود مجهز نیستند، سریعتر فرسوده می شوند.

چگونه تشخیص دهیم که لنت فرسوده شده است

علائم سایش لنت ترمز را می توان تقریباً به دو نوع تقسیم کرد. بیایید ابتدا علائمی را که می توان در حین رانندگی در حین رانندگی تشخیص داد، بررسی کنیم.

  • تغییر رفتار پدال به ویژه، اگر پدال ترمز در هنگام ترمز به شدت شروع به سقوط کند، این ممکن است نشان دهنده نقص عملکرد نه تنها لنت های ترمز باشد که باید بررسی شود، بلکه سایر عناصر سیستم ترمز (سیلندر ترمز، سطح روغن ترمز) نیز وجود دارد. .
  • لرزش هنگام توقف لرزش لنت ترمز یا دیسک ترمز در هنگام ترمز ناهموار می تواند منجر به لرزش شود که هم مستقیماً روی پدال ترمز و هم در کل بدنه خودرو احساس می شود. در این مورد، لازم است نه تنها لنت ترمز، بلکه دیسک ترمز نیز تجدید نظر شود.
  • هنگام ترمز گرفتن صدای سوت یا جیرجیر می آید. سه دلیل برای صدای جیر جیر هنگام توقف وجود دارد. اول کار به اصطلاح “کرک” که نشانگر سایش لنت است. مورد دوم عملکرد ضعیف لایه اصطکاک لنت های دیسکی است. سومین مشکل در عملکرد سیستم ترمز است.
  • نشانگر داشبورد بسیاری از خودروهای مدرن به جای نشانگرهای روی صفحات، به سیستم الکترونیکی برای نظارت بر سایش لنت مجهز هستند. بنابراین، با حداقل سایش مجاز، لامپ سایش روی نور پس زمینه داشبورد روشن می شود. عملکرد سیستم مبتنی بر استفاده از سنسوری است که با تماس با دیسک شروع به بستن تماس می کند.

با این حال، مشکل این است که چنین هشداری می تواند هم در صورت خطای حافظه کنترلی یا کوتاهی در سیم کشی سنسور نادرست باشد و هم محتوای اطلاعات کم. نشانگر سایش لنت زمانی روشن می شود که وضعیت لنت داخلی نیاز به تعویض داشته باشد، اگرچه به طور کلی می توان بیش از صد کیلومتر را طی کرد. بنابراین برای اطمینان از میزان سایش لنت ها باید همیشه چرخ را بردارید و با خط کش اندازه بگیرید.

  • کاهش راندمان ترمز. با فرسودگی لنت ها، ترمزگیری کمتر موثر می شود. به طور خاص، فاصله ترمز افزایش می یابد. با این حال، درک این واقعیت آسان نیست.

علاوه بر این، همیشه باید سطح روغن ترمز را در سیستم کنترل کنید. اگر مقدار کافی در مخزن انبساط وجود نداشته باشد، دو گزینه امکان پذیر است. اولین مورد نشتی است و باید به دنبال مکانی بود که TAS در آن نشت کند تا مشکل حل شود. گزینه دوم سایش قابل توجه لنت ترمز است. از آنجایی که لنت ها در کولیس فرسوده می شوند، سیال بیشتری لازم است تا پیستون در حال کار بیرون بزند تا لنت را به دیسک منتقل کند. بنابراین، سطح مایع در مخزن کاهش می یابد.

این واقعیت نشانه مستقیم سایش روی لنت ها است. آن دسته از صاحبان خودرو که این را بلد نیستند عجله دارند به جای تعویض لنت، مایع اضافه کنند و بعد در هنگام تعویض، نمی توان پیستون را فشار داد و لنت ها را نصب کرد، زیرا مایع داخل باک زیاد بالا می رود!

تشخیص علت سایش لنت ترمز

به عنوان یک قاعده، در همه خودروها، لنت های ترمز در چرخ های مختلف به طور ناهموار سایش می کنند. قبل از هر چیز باید توجه داشت که لنت های روی محور جلو همیشه سریعتر از قسمت عقب فرسوده می شوند . واقعیت این است که در روند توقف در جلوی بدنه ماشین پایین می آید و بر این اساس قسمت عقب بالا می رود (ماشین به نظر “نقطه می زند”). بنابراین نیروی بیشتری به لنت های جلویی نسبت به لنت های عقب وارد می شود. و هرچه ترمز تیزتر باشد (زاویه شیب ماشین بیشتر باشد) – نیروی بیشتری روی لنت های جلو وارد می شود.

از نظر آماری، حدود سه تعویض لنت ترمز جلو برای تقریباً یک بار تعویض لنت عقب وجود دارد.

چه زمانی لنت ها را تعویض کنیم

لنت ها در دو مورد تعویض می شوند – یا با سایش قابل توجه (بحرانی) آنها یا مطابق با تعمیر و نگهداری معمول (پس از یک دوره زمانی معین یا زمانی که مسافت پیموده شده توسط سازنده مشخص شده است). اغلب لازم است لنت ها را در زمان سایش بحرانی تعویض کنید، اما به یاد داشته باشید که اگر از ماشین بسیار کم استفاده می کنید و 3 تا 4 سال کار می کنند، بهتر است به تعویض آن فکر کنید، زیرا آب و هوا برای آنها خوب نیست.

در بیشتر موارد، مقدار مسافت پیموده شده ای که باید لنت ها را تعویض کنید، به طور متوسط ​​30 تا 50 هزار کیلومتر است. اما اگر دوستدار خودرو حتی پس از 50 هزار کیلومتر یا بیشتر متوجه مشکلی در لنت ها نشود، به این معنی است که این لنت نیست که فرسوده می شود، بلکه دیسک ترمز (درام) است. این به دلیل این واقعیت است که پوشش اصطکاکی لنت با گذشت زمان (یا در ابتدا بسیار سخت، مانند ورزش) سخت می شود و درام را فرسوده می کند. بنابراین بهتر است در مسافت پیموده شده دستگاه، حتی اگر در شرایط کم و بیش عادی باشد، با یک دستگاه جدید تعویض شود. این هزینه کمتر از تعویض دیسک ترمز خواهد بود.

کلام پایانی

وضعیت لنت های ترمز باید به طور مرتب کنترل و مطابق با توصیه های سازنده بررسی شود. اگر دستگاه مجهز به سنسور و نشانگر وضعیت لنت ها باشد، این تضمین نمی کند که هنگام فعال شدن، زمان تعویض فوری لنت ها فرا رسیده باشد. توصیه می شود میزان سایش را به صورت بصری بررسی کنید و همچنین حداقل ضخامت مواد اصطکاک را کاهش ندهید – راندمان واکنش کاهش می یابد و فاصله ترمز افزایش می یابد، به خصوص اگر دیسک ترمز به طور قابل توجهی در نتیجه ترمز شدید گرم شود. .

متوسط ​​سایش مجاز لنت ها در حدود 2…3 میلی متر از بقیه لنت اصطکاکی است و مطابق با فاصله ای است که دیسک ترمز در مقایسه با لبه آن “غرق” شده است. در هر صورت، فراموش نکنید که رانندگی با لنت های فرسوده نه تنها ناخوشایند است، بلکه به ترتیب خطرناک است، آنها باید به موقع تعویض شوند!

5/5 - (1 امتیاز)
علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست ؟
چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.