علت صدای ترمز بعد از تعویض لنت ترمز چیست ؟

  1. لنت لاین
  2. مقالات
  3. علت صدای ترمز بعد از تعویض لنت ترمز چیست ؟
علت صدای ترمز بعد از تعویض لنت ترمز چیست ؟

پس از تعویض لنت ترمز، ممکن است صداهایی مانند صدای جیر جیر بشنوید. البته معمولا و در بیشتر مواقع (به خصوص اگر مکانیک ترمز خبره این کار را انجام داده باشد)، سیستم ترمز شما پایدار است. اما یک توضیح برای علت صدای ترمز بعد از تعویض این قطعه وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این صدا شاید برای یک یا دو روز آزاردهنده نباشد، اما در صورتی که ادامه دار بوده و مرتب حین ترمزگیری قرار باشد که چنین صدایی برای شما به گوش برسد، قطعا آزاردهنده خواهد شد. از این روی به نظر می رسد که لازم است حتما در صورت شنیده شدن مستمر صدای لنت ترمز بعد از تعویض و در صورتی که پس از سپری شدن یک یا دو روز خاتمه پیدا نکرد، به مکانیک ماهر مراجعه کرده و علت این موضوع را جویا شده و برای رفع آن اقدام کنید.

علت صدای ترمز بعد از تعویض

علت صدای ترمز بعد از تعویض می تواند به موارد مختلفی از جمله کیفیت روتور، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، مواد لنت ترمز، شرایط نصب و … مربوط باشد:

کیفیت روتور

کیفیت روتور به صورت مستقیم در صدای ترمز پس از تعویض این قطعه، نقش خواهد داشت. در صورتی که روتور به هر شکلی بی کیفیت باشد، باید انتظار داشته باشید که پس از تعویض قطعه لنت ترمز، صدای جیرجیر یا جیغ شنیده شود. از این روی این یکی از مواردی است که درصورت وجود ایراد در صدای ترمزها، باید به آن پرداخته شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

یک کالیپر ترمز لنت ها را به سمت روتور فشار می دهد تا اصطکاک ایجاد کند که در حین چرخش روتور را کند می کند. اگر یک پد بسیار ساینده با صفحه ناهموار روتور تماس پیدا کند، می لرزد و جیرجیر می کند. از این جهت اهمیت زیادی دارد که حتما از کیفیت و عملکرد صحیح روتور مطلع بوده و در این خصوص حساسیت داشته باشید. دقت کنید که جیر جیر کردن یا جیغ کشیدن ترمزها تنها عارضه ای نیست که در صورت پایین بودن کیفیت روتور با آن مواجه خواهید شد و این مشکل می تواند به ایراد در سیستم ترمزگیری و اختلال در شرایط حساس نیز منجر شود.

[interactive_banner banner_image=”id^7702|url^https://lentline.com/wp-content/uploads/2022/01/200.webp|caption^null|alt^بنر فروش لنت ترمز|title^بنر فروش لنت ترمز|description^null”]

شرایط آب و هوایی

مسائل مربوط به آب و هوا، به این معنی که ماشین معمولاً کجا رانده می شود و الگوهای آب و هوایی معمولی در آن نقش دارند. به طور مثال در صورتی که پس از تعویض لنت ترمز، در شرایط آب و هوایی مرطوب قرار گرفته و بارش باران و برف را داشته باشید؛ احتمال این که صدای جیر جیر و جیغ از لنت های ترمز حین ترمز گرفتن به گوش برسد، آن قدرها عجیب نخواهد بود.

رطوبت گرد و غبار و سایر مواد را جذب می کند. همه اینها می تواند به روتور بچسبد و باعث ایجاد نویز شود، به خصوص اگر روتور شما ناهموار باشد. این موضوع حتی ممکن است پس از کارواش بردن خودرو نیز اتفاق بیفتد؛ اما در این شرایط انتظار داریم که خیلی زود صدای لنت ترمز رفع شده و دیگر شاهد تکرار این مشکل نباشیم.

مواد لنت ترمز

لنت ترمز معمولاً از سیلیکون یا محصولات هیبریدی مانند گرد و غبار سیلیکون مخلوط شده با براده های فلزی تشکیل شده است که لنت های جدید را ساینده می کند. سازندگان همچنین از محافظ‌هایی روی پد استفاده می‌کنند تا از تخریب زودهنگام لنت جلوگیری کنند. درست به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود که برای خرید لنت ترمز به سراغ بهترین برند لنت ترمز بروید تا از کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن، اطمینان خاطر داشته باشید. همان طور که مشاهده می کنید کیفیت ساخت لنت ترمز، ارتباط مستقیم با کیفیت عملکرد آن و بی صدا ترمز گرفتن دارد و باید حتما به این موضوع دقت کافی به خرج دهید.

فرآیند نصب

همانطور که گفته شد، لنت های جدید معمولا ساینده هستند و گاهی اوقات با عناصر محافظ پوشانده می شوند که می تواند باعث ایجاد صدا شود. پس از مدتی سایش، که گاهی اوقات به عنوان “فرایند بستر” از آن یاد می شود، صدای جیر لنت ترمز از بین می رود.

اگر پس از مدت زمان معقولی، صدا از بین نرفت، بهتر است وضعیت خود را با یک مکانیک ترمز خبره در میان بگذارید.

کلام آخر

در بالا به علت صدای ترمز بعد از تعویض در شرایط مختلف پرداختیم. شما چه تجربه ای در این باره دارید و معمولا برای رفع صدای ترمز پس از تعویض آن و نصب قطعه نو، چه اقداماتی انجام می دهید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید. همین طور توصیه می کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و نظر آن ها را نیز جویا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟
چگونه لنت ترمز را عوض کنیم؟

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.