طول عمر لنت ترمز چقدر است؟

عمر لنت ترمز چند کیلومتر است از سوالاتی است که همیشه صاحبان خودرو دارند. دوستان هیچ زمان و کیلومتر مشخصی برای طول عمر لنت ترمز وجود ندارد. اما به طور میانگین تخمین زده شده است که در شهرهای شلوغ مثل تهران، مشهد، شیراز و غیره به علت ترافیک بالا و ترمز گیری بیشتر لنت خودرو بین 12 تا 13 هزار کیلومتر کار می کند و در شهرهای کوچک بین 30 الی 40 هزار کیلومتر عمر مفید یک لنت ترمز استاندارد است.

عوامل تاثیر گذار در عمر مفید لنت ترمز

لنت‌های ترمز از سخت‌ترین قطعات خودرو هستند و به همین دلیل طول عمر لنت ترمز نسبتاً کوتاه می باشد. یک سیستم ترمز انرژی ماشین را از طریق وسایل اصطکاکی مانند لنت ترمز به انرژی گرمایی تبدیل می کند. اگر شدید ترمز می کنید یا اغلب از آن استفاده می کنید، از اصطکاک بیشتری استفاده می کنید و طول عمر لنت ترمز شما به نصف می رسد.

جنس لنت ترمز یکی از عواملی است که بر طول عمر لنت تاثیر می گذارد. چهار نوع مختلف از مواد لنت ترمز وجود دارد. آلی، نیمه فلزی، فلزی و مصنوعی. لنت های ارگانیک کمترین زمان و میانگین عمر را دارند در حالی که لنت های مصنوعی بیشترین دوام را دارند. لنت های نیمه فلزی بیشتر از لنت های ارگانیک دوام می آورند، اما ترمز نمی کنند.

لنت ترمز چقدر عمر میکند ؟

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

1- به مکانیکی مراجعه شود تا بازدید از لنت ترمزها صورت گیرد.

2- برخی از خودروها سنسور دارند و در صورت تمام شدن لنت ترمز ، چراغ پشت آمپر روشن می شود و خودروهایی که خار لنت دارند، تمام شدن طول عمر لنت ترمز با صدایی که در چرخ ها ایجاد می شود قابل تشخیص است.

بیایید با بررسی این موضوع که لنت ترمز از چه چیزی ساخته شده است یا مواد اصطکاکی آنها، به مسئله طول عمر بپردازیم. لنت ها به طور کلی در چهار نوع هستند: آلی، نیمه فلزی، فلزی و مصنوعی.

هر یک از این انواع ویژگی های خاص خود را دارد که باید با عمر لنت ترمز سنجیده شود:

تاثیر جنس لنت بر طول عمر لنت

ارگانیک: ساخته شده از الیاف غیر فلزی که به یک ماده کامپوزیتی متصل شده اند. سپس این مواد با اصلاح‌کننده‌های اصطکاک از جمله گرافیت، فلزات پودری و حتی پوسته‌ها پردازش می‌شوند. پرکننده‌ها برای کاهش نویز و تأثیرگذاری بر انتقال حرارت، از جمله عوامل دیگر، اضافه می‌شوند.

نیمه فلزی: این لنت ترمز ترکیبی از مواد آلی و فلزات، از فولاد و آهن گرفته تا مس،  قالب‌گیری شده و به هم چسبیده تا لنت ترمز را تشکیل دهد. این لنت ها سخت تر و در برابر حرارت مقاوم تر هستند.

متالیک: این ماده که از انواع و ترکیبی از فلزات تحت فشار تشکیل شده بود، زمانی به طور گسترده در مسابقات استفاده می شد. پیشرفت‌ها در ترکیب لنت ترمزهای آلی و نیمه فلزی، لنت ترمزهای فلزی را تقریباً منسوخ کرده است.

مصنوعی: این همان چیزی است که اغلب به عنوان لنت های سرامیکی از آن یاد می شود. این لنت ترمزها از ترکیبی از مواد غیر آلی و غیر فلزی، معمولاً الیاف فایبرگلاس و آرامید ساخته شده‌اند. وزن این لنت ها تقریباً نصف وزن لنت ترمز متوسط ​​است، قوی تر هستند، قدرت توقف سرد و گرم بهتری دارند و دوام بسیار بیشتری نسبت به لنت متوسط ​​دارند. قیمت آنها نیز حدود دو برابر بیشتر است.

نحوه تاثیرگذاری قدرت لنت ترمز بر طول عمر لنت خودرو

بهترین قدرت توقف در لنت ترمزهای نیمه فلزی یافت می شود. اما همین قدرت توقف به این معنی است که مقدار بیشتری از مواد لنت ترمز در طول توقف فرسوده می شود. به همین دلیل، لنت ترمزهای ارگانیک به طور متوسط ​​کمترین زمان را دوام می آورند. لنت‌های نیمه فلزی، لنت‌هایی که اکنون روی اکثر خودروها قرار دارند، سخت‌تر هستند و دوام بیشتری دارند، اما به اندازه لنت‌های ارگانیک کارایی ندارند. در مورد لنت های سرامیکی هم همینطور است به طوری که اگر راننده فاصله توقف کمی طولانی تری داشته باشد، این لنت ها اغلب دوام بیشتری دارند.

برای اطمینان از سالم بودن لنت ترمز، باید همیشه هنگام تعویض روغن آن ها را چک کنید. مکانیک می تواند به شما بگوید چه مقدار اصطکاک روی لنت باقی مانده است و تقریباً چند کیلومتر تا تعویض لنت ترمز باقی مانده است.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز

صرف نظر از اینکه لنت های ترمز معمولی چه مدت ممکن است دوام بیاورند، همیشه به نشانه های خراب شدن ترمزها توجه کنید.

  • کاهش قدرت ترمزگیری هنگام داغ شدن ترمز
  •  کشیده شدن به یک طرف در هنگام ترمزگیری
  • ساییده شدن لنت ها یکی از نشانه های اتمام طول عمر مفید لنت ترمز است.
  • صدای جیغ لنت ها در هنگام ترمزگیری
  • گرفتن پدال تا آخرین حد ممکن
  • زمانی که روغن ترمز به پایین ترین نقطه رسیده باشد نشانه این است که جای خالی لنت ها با روغن پر شده است.
  • روشن شدن چراغ لنت ترمز در برخی از خودروهای پیشرفته

 همه این علائم نشان دهنده خرابی لنت ترمز هستند و لنت ترمزها برای عملکرد خوب خودرو بسیار مهم هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
فروشگاه لنت ترمز در تهران
علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست ؟

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پیشنهادهایی برای شما

فهرست
هنوز دو دلی؟ قسطی بخر.